چه نوع مقالاتی برای مدیران اجرایی مناسب تر است؟

چه نوع مقالاتی برای مدیران اجرایی مناسب تر است؟

 

بشر برای بهبود زندگی خود نیاز دارد تا بر محیط خویش مسلط بوده و خطرات احتمالی آینده را شناسایی و کنترل کند. تجربه، سنت و علم مهمترین منابع جهت کسب آگاهی انسان می باشند. تجربه محدود به شخص است و قابلیت تعمیم کمی دارد. سنت هم با توجه به پیش فرضهای گذشته بنا نهاده شده است که ممکن است اکنون تغییر کرده باشند. علم تنها منبع مورد اطمینان بشر است که با استفاده از فرایند منظم و سخت گیرانه اش سعی در زدودن خطا از یافته های خود دارد تا بتواند با نتایج قابل اتکای خود دنیا را محل بهتری برای زندگی کردن قرار دهد. این فرایند منظم و سخت گیرانه که آن را روش پژوهش علمی می نامند ابزارها و مفاهیم خاص خود را دارد و نتایج آن در رسانه ها و مجلات علمی منتشر می شوند.

رسانه ها و مجلات مختلفی سعی در ارائه این دانش به جامعه علمی و اجرایی دارد تا دانش و مهارت آنان را بهبود دهند. جامعه اجرایی بیشتر به دنبال نتیجه نهایی پژوهشهای علمی و چگونگی پیاده کردن پیشنهادات آنها است. در مقابل جامعه علمی به دنبال بررسی فرایند انجام پژوهش و صحت نتایج حاصل شده است. با توجه به تفاوت نیازهای جامعه علمی و اجرایی که مخاطبین نتایج پژوهشهای علمی می باشند شکل گزارش نتایج برای این دو مخاطب متفاوت است.

وقتی مخاطب مدیر اجرایی باشد گزارش با بیان مساله و ضرورت و اهمیت کاربردی آن شروع می شود و بلافاصله به ارائه راهکارهای مستخرج از پژوهش برای پاسخ به سوال(ات) پژوهش می پردازد. به مجلاتی که توسط جامعه علمی برای مدیران اجرایی نوشته می شود مجلات علمی ترویجی گفته میشود. مطرح ترین مجله علمی ترویجی بین المللی مجله مدرسه کسب و کار هاروارد[1] است که توسط اساتید دانشگاه هاروارد برای مدیران اجرایی جهان نوشته می شود.  در ایران هم مجله ماهان و مجله تدبیر بهترین مجلات علمی ترویجی حوزه کسب و کار هستند.

در حالت دوم جامعه علمی برای جامعه علمی می نویسد که به آن مجلات علمی پژوهشی می گویند. در این مقالات محققان بخش قابل توجهی از گزارش خود را به ارائه مفاهیم روش شناسانه پژوهش می پردازند تا نشان دهند که چگونه سعی بر کاهش خطا داشته اند و تحت چه شرایطی و تا چه میزان نتایج تحقیقشان قابل استفاده برای دیگران است. مطرح ترین مجلات علمی پژوهشی مدیریت را آکادمی مدیریت[2] منتشر می کند و در ایران هم مجله ایرانی مطالعات مدیریت[3] دانشگاه تهران پر افتخارترین مجله علمی پژوهشی حوزه مدیریت است.

جامعه اجرایی با چاپ مجلات علمی تخصصی در صنایع مختلف مدیران اجرایی را در جریان آخرین تحولات، تکنولوژیها، اخبار و رویدادهای آن صنعت قرار می دهند که مجله صنعت کفش نمونه ای از آنها است. مدیران اجرایی نیز با مستند کردن تجربیات ارزنده خود به صورت مورد کاوی به جامعه علمی در جهت بهبود شیوه آموزش دانش مدیریت کمک شایانی می نمایند. مطالب مطرح شده به صورت خلاصه در گونه شناسی زیر نمایش داده شده اند.

نویسنده/ خواننده جامعه علمی جامعه اجرایی
جامعه علمی مجلات علمی پژوهشی مجلات علمی ترویجی
جامعه اجرایی نگارش مورد کاوی مجلات علمی تخصصی

 

بدیهی است مطالب منتشر شده در مجلات علمی پژوهشی مناسب مدیران اجرایی نمی باشد و مراجعه به مجلات علمی ترویجی در کنار دوره ها وکتب روز مدیریتی بهترین ابزار برای توسعه دانش و مهارت مدیران اجرایی است.

[1] Harvard Business Review

[2] Academy of Management

[3] Iranian Journal of Management Studies

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا