کمال گرایی چیست ؟

کمال گرایی چیست؟

کمال گرایی معمولاً به عنوان نیاز به کامل بودن شناخته می شود و برای اغلب افراد یک صفت مثبت شناخته شده است. این در حالی است که کمال گرایی، به خصوص کمال گرایی غیر واقع گرایانه، می تواند نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد و مانعی برای رسیدن به اهداف باشد. این افراد معمولاً به دنبال بی نقص بودن هستند. این ویژگی هم در ویژگی های فردی و هم روابط میان فردی آنها مشهود است. افراد ایده آل گرا معمولاً به دنبال اجرای کامل و بدون نقص کارها هستند و ممکن است در محیط کار چنین انتظاراتی را نیز نسبت به همکاران یا کارمندانشان هم داشته باشند.

ویژگی افراد کمال گرا

افراد ایده آل گرا معمولاً ویژگی های فکری و رفتاری خاصی دارند. اگر پاسخ شما به بیشتر سوالات زیر مثبت است احتمالاً فردی ایده آل گرا هستید.
o به خاطر نرسیدن به استانداردهای شخصی تان احساس خشم و یا افسردگی می کنید.
o استانداردهای شما از نطر دیگران سطح بالا است.
o نسبت به اتفاقات نگاه سیاه و سفید دارید.
o با وجود رسیدن به موفقیت، از عملکردتان احساس رضایت ندارید.
o دوست داشتنی بودن خودتان یا اطرافیانتان فقط در صورت کامل بودن اتفاق می افتد.
o به خودتان حق اشتباه و یا شکست را نمی دهید.
o شروع انجام کار را معمولاً به تعویق می اندازید تا در بهترین زمان آن را اجرا کنید.
o موفقیت ها و دستاوردهایتان را بی ارزش می دانید.
البته نباید به ویژگی های مطرح شده نگاهی سیاه و سفید ( صفر و یکی) داشت. هر شخصی ممکن است درجاتی از هر کدام از ویژگی ها را داشته باشد. در صورت خفیف بودن، معمولاً خطری متوجه شما نیست. اما در صورت شدید بودن ویژگی های کمال گرایانه، لازم است به دنبال رفع ایده آل گرایی باشید.

 

چرا با کمال گرایی مقابله کنیم؟

اگرچه کمال گرایی می تواند در برخی از موارد ویژگی مثبتی باشد و دستاوردهایی را نیز به همراه داشته باشد؛ در بیشتر موارد ممکن است نتایج نامطلوبی را به همراه داشته باشد. ایده آل گرایی می تواند اشتیاق شما را برای رسیدن به اهدافتان کم کند. این مسئله در نهایت باعث بروز ضعف در مدیریت زمان می شود. طبیعی است که زمانیکه در مدیریت زمان خود ناکام می مانید، احساس شکست و یا افسردگی می کنید. به علاوه، ممکن است اعتماد به نفستان در برابر انجام ساده ترین کارها را نیز از دست بدهید.

نتیجه

ایده آل گرایی اگرچه باعث می شود استانداردهای زندگی و رفتاری بالاتری داشته باشید، در مقابل ممکن است مانع رسیدن شما به استاندارد های دلخواهتان شود. در این مقاله ویژگی هایی مطرح شد که می توانید به کمک آن میزان کمال گرایی را در خودتان بسنجید و در صورت وجود ایده آل گرایی افراطی، به دنبال رفع آن باشید. خوشبختانه راهکارهای غلبه بر کمال گرایی به راحتی قابل اجرا هستند.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا