اهمال کاری، مانعی برای رسیدن به موفقیت

اهمال کاری به زبان عامیانه یعنی کار امروز را به فردا انداختن. به زبان دیگر، اهمال کاری یعنی اینکه کارها با ضرورت کمتر را به انجام کارهای مهم و ضروری ترجیح بدهید. طبیعی است که انجام کارهای غیر ضروری معمولاً سختی کمتری دارد و حتی ممکن است لذت بخش تر باشد. اهمال کاری دلایل مختلفی دارد که یکی از دلایل آن ضعف در مدیریت زمان است.

اهمال کاری چطور به وجود می آید؟

کمال گرایی: افراد ایده آل گرا یا کمال گرا معمولاً به دنبال اجرای بی عیب و نقص مسئولیت هایشان هستند. همین مسئله باعث می شود تا کارهایشان را به تعویق بیندازند.

ضعف در مدیریت زمان: مورد دیگری از دلایل اهمال کاری ناتوانی در مدیریت درست زمان است. ناتوانی در برنامه ریزی درست و اولویت بندی کارها و همچنین تخمین اشتباه زمان لازم برای انجام کارها از جمله مواردی است که باعث بروز اهمال کاری می شود.

 

نتایج نامطلوب اهمال کاری

  • افزایش سطح استرس و اضطراب: زمانیکه انجام کارهای ضروری را به تعویق می اندازید، معمولاً برای انجام آنها دچار اضطراب می شوید.
  • کاهش بازدهی: زمانیکه انجام مسئولیت را به تعویق می اندازید، ممکن است زمان محدودتری برای انجام کار در اختیار داشته باشید. در چنین شرایطی، نگرانی بابت انجام به موقع مسئولیت می تواند باعث کاهش عملکرد شما بشود.
  • اخراج از محل کار: عدم اجرای به موقع مسئولیت ها برای کارمندان موجب نارضایتی کارفرما می شود. در نهایت این مسئله ممکن است به اخراج کارمند منجرشود.

غلبه بر اهمال کاری

برای اینکه به اهمال کاری غلبه کنید، ابتدا دلایلی که باعث به تعویق انداختن کارها می شود را شناسایی کنید.پس از آن راهکارهای مختلفی برای کنترل و مدیریت زمان وجود دارد که با به کارگیری و مداومت آنها می توانید بر اهمال کاری غلبه کنید.

  • استفاده از نرم افزارهای مدیریت زمان: نرم افزارهای متعددی با دسترسی موبایل و کامپیوتر وجود دارد. به علاوه برخی از نرم افزارها مانند نرم افزار Todoist دارای فضای ابری است و به شما این قابلیت را می دهد تا به صورت آنلاین و از طریق ایمیل هم به لیست برنامه ریزیتان دسترسی داشته باشید.
  • اولویت بندی درست کارها: با در نظر گرفتن میزان اهمیت و ضرورت انجام کارها، مسئولیت هایتان را اولویت بندی کنید. ماتریس آیزنهاور یکی از ابزارهای موثر در اولویت بندی کارها است.
  • تمرین و تکرار: اگر در انجام کارها دچار اهمال کاری شده اید، با اندکی تامل متوجه می شوید که این عادت یه شبه اتفاق نیفتاده است. پس برای برطرف کردن آن هم نیاز به صبر و مداومت در اجرای تکنیک های انتخاب شده دارید تا بتوانید عادت اهمال کاری را شکست دهید.

اگرچه به تعویق انداختن کارها در ابتدا خوشایند است؛ در درازمدت می تواند شما را از رسیدن به اهدافتان بازدارد. اگر دچار اهمال کاری هستید، بهتر است ابتدا نگرشتان نسبت به انجام کارها تغییر دهید. سپس با بهره گیری از روش های مدیریت زمان، تلاش کنید بر اهمال کاری غلبه کنید و در نهایت به رفتار مطلوب و راندمان بالا برسید. غلبه بر اهمال کاری ممکن است در ابتدا دشوار باشد. اما در نهایت، غلبه بر آن نتایج خوشایندی از جمله افزایش اعتماد به نفس را به دنبال خواهد داشت😊.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا