چگونه مدیریت زمان را به درستی اجرا کنم؟

پس از آنکه که متوجه علل ضعف در مدیریت زمان شدید، احتمالاً به دنبال راهکارهایی برای رفع ضعف آن هستید. در ادامه تکنیک هایی معرفی می کنیم که می تواند به شما در بهبود کیفیت و کمیت کارهایتان کمک کند و در نتیجه مدیریت بهتری نسبت به زمان داشته باشید.

مدیریت زمان

شناسایی عادت ها

عادت های روزمه، عواملی هستند که می توانند موفقیت یا شکست را رقم بزنند. لذا، اول عادت هایتان را شناسایی کنید. عادت های خوب را ادامه دهید و در صورت امکان آنها را قوت بدهید. در این میان عادت های نادرستی هم وجود دارد که باید آنها را کنار بگذارید. البته کنارگذاشتن برخی از عادت ها به یکباره ممکن نیست. بیشتر عادت ها یک شبه ایجاد نشده اند که بتوانید یک شبه آن را کنار بگذارید. اما می توانید میزان و یا شدت عادتتان را کم کنید. پس از مدتی قادر خواهید بود به کلی آن را کنار بگذارید. برخی عادت های نادرست قابل جایگزینی با عادت های سالم و درست هستند.

کنار گذاشتن انجام دادن هم زمان کارها

انجام کارها به طور هم زمان (Multitasking) یکی از ویژگی هایی است که بسیاری از افراد برای انجام سریع تر مسئولیت هایشان به آن روی می آورند. با اینحال، تحقیقات نشان می دهد که انجام همزمان کارها باعث کاهش تمرکز بر انجام کار و در نتیجه کاهش راندمان می شود.

مطالعه کتاب های مناسب در حوزه مدیریت زمان

تاکنون کتاب های متعددی در حوزه مدیریت زمان تالیف و به چاپ رسیده است. از میان کتاب های مدیریت زمان، نام برایان تریسی در میان نویسندگان پرطرفدار به چشم می خورد. برایان تریسی با تالیف کتاب های مدیریت زمان، قورباغه را قورت بده، تکنیک هایی کاربردی برای مدیریت زمان ارائه داده است. با خواندن این کتاب ها، ابتدا غلبه بر تنبلی را خواهید آموخت. سپس راهکارهایی ارائه شده که با به کارگیری آن می توانید بازدهی تان را در انجام کارها افزایش دهید، یعنی بیشترین کار در حداقل زمان!

یکی دیگر از کتاب ها در این حوزه کتاب کار عمیق نوشته کال نیوپورت است. این کتاب اگرچه کمتر شناخته شده است، به خوبی به شما یاد می دهد چگونه کارهایتان را اولویت بندی کنید و تمرکزتان را در انجام کارهای مهم بالا ببرید. کتاب های مفید و موثر بسیاری در حوزه مدیریت زمان وجود دارد که مطالعه صحیح و گام به گام آنها به شما در اجرای درست مدیریت زمان کمک می کند.

استفاده از نرم افزارهای مدیریت زمان

اگرچه بسیاری از افراد استفاده از موبایل و یا کامپیوتر را مختل کننده مدیریت زمان می دانند، با به کارگیری درست آنها می توانید از اتلاف وقت جلوگیری کرده و زمانتان را به خوبی مدیریت کنید. نرم افزارهایی مانند ترلو و Todoist می توانند همراه خوبی برای شما در رسیدن به برنامه ریزی مطلوب باشد.

البته راهکارهای دیگری نیز وجود دارند که می توانند برای رسیدن به نتیجه مطلوب به شما کمک کنند. بسته به موقعیت و علل ناکامی در مدیریت زمان، راهکارهای مختلفی برای رفع آن وجود دارد.

اگر شما راهکار مناسبی به کار گرفته اید با ما در میان بگذارید 😊

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا