راهکارهای ساده اما کاربردی برای افزایش فروش

با تغییرات سریع جامعه و اقتصاد، موفقیت در فروش برای بسیاری از مدیران فروش و صاحبان کسب و کار به یک چالش اساسی تبدیل شده‌است. اگر صاحب یک مغازه خرده‌فروشی مثل فروشگاه لباس یا مدیر یک فروشگاه زنجیره‌ای هستید، راهکارهایی وجود دارد که می‌توانید به کمک آن فروشتان را افزایش دهید. در این مقاله چند راهکار ساده و کاربردی برای افزایش فروش ارائه شده که می‌تواند به شما کمک کند تا کسب و کارتان را بهبود بخشید.

مشتری را سر درگم نکنید

سعی کنید تعداد محصول محدودی را به مشتری پیشنهاد بدهید. پیشنهاد چند محصول مختلف با رنگ‌ها و برندهای متفاوت مشتری را گیج و سردرگم می کند، به طوریکه ممکن است از ادامه خرید صرف نظر کند. پس ابتدا محدوده محصول مورد نظر مشتری را پیدا کنید و براساس آن به مشتری گزینه‌های مختلف پیشنهاد بدهید. فرض کنید صاحب فروشگاه محصولات کادویی هستید.  با پرسیدن سوالاتی ساده می‌توانید متوجه شوید سلیقه مصرف‌کننده کدام است. مثلاً، مشتری به دنبال خرید محصول برای خودش است یا قصد خرید برای هدیه دادن دارد؟ مصرف‌کننده در چه محدوده سنی‌ای قرار دارد؟ همه اینها سوالاتی هستند که به شما کمک می‌کند تا گزینه‌های مناسبی را به مشتری ارائه دهید.

افزایش فروش
راهکارهای ساده برای افزایش فروش در فروشگاه های کوچک و متوسط

محصولات پرفروش را جدا کنید

مشتریان معمولاً به سمت محصولاتی که در میان مردم مد (ترند) شده، جذب می‌شوند. شاید بد نباشد اگر محصولات پرفروشتان را در قفسه ای جداگانه و در محل مناسب قرار بدهید. این راهکار حتی می‌تواند در فروش اینترنتی هم کارساز باشد. در صفحه اصلی وبسایت فروشگاهتان بخشی به عنوان محصولات پرفروش انتخاب کنید. کاربران برای خرید محصولات پرفروش رغبت بیشتری دارند.

ببینید : رگ خواب مشتری

نسبت به ویژگی های محصولاتتان اطلاع داشته باشید

این راهکار برای فروشگاه های تخصصی مانند فروشگاه لوازم خانگی یا لوازم الکترونیکی  اهمیت بیشتری دارد. افراد برای خرید این دسته از محصولات اطلاعات چندانی ندارند و دادن اطلاعات مناسب به مشتری می‌تواند آنها را به خرید ترغیب کند. کارهایی مانند مقایسه دو محصول باعث می شود خریدار به دید جامع نسبت به محصولات برسد و فروشنده را نیز فردی خبره بداند.

محصولات مکمل پیشنهاد دهید

در بسیاری از مواقع که مشتری برای خرید محصولی خاص به مغازه یا وبسایت شما مراجه می کند، نیاز به محصولات مکمل نیز دارد. مثلاً مشتری برای خرید بلوز به شما مراجعه می کند. پس از انتخاب محصول مورد نظر، پیشنهاد شلواری که سازگار با بلوز باشد می تواند مشتری را برای خرید بیشتر ترغیب کند. حتی ممکن است مشتری نیازی به آن محصول نداشته باشد اما تحت تاثیر پیشنهاد شما از خود رفتار خرید آنی(Impulsive Buying Behavior) نشان دهد.

ایجاد محدودیت برای تخفیف

اگر می‌خواهید برای افزایش فروش تخفیف بگذارید حتماً برای تخفیف مدت زمان مشخص کنید. مثلاً تخفیف پایان فصل می‌تواند ایده مناسبی باشد. این مورد باعث می‌شود مشتری برای خرید با تخفیف زودتر اقدام کند. اما اگر تصور کند مدت زمان زیادی وقت دارد، نسبت به خرید از شما بی تفاوت خواهد شد.

چیدمان درست محصول

چیدمان درست محصولات، یکی از اساسی‌ترین و کلیدی‌ترین مواردی است که باید به آن توجه کنید. تحقیقات در حوزه نورومارکتینگ (Neuromarketing) نشان می‌دهد مشتریان به سمت تمامی محصولات جذب نمی‌شوند. در واقع، اینکه محصول در چه مکانی از فروشگاه، در کدام قفسه و در کنار کدام محصول قرار دارد بر انتخاب مشتری اثر گذار است.

آنچه مطرح شد تنها چند مورد از هزاران ایده و استراتژی‌ای است که در افزایش فروش کسب و کارهای کوچک و متوسط تاثیرگذار است. همچنین، بسته به اینکه در کدام صنعت مشغول به فعالیت هستید اهمیت هرکدام از این نکات می‌تواند کم یا زیاد باشد. حتی در صنعتی مشخص، راهکارهای افزایش فروش می‌تواند متغیر باشد. از اینرو، برای شناخت بهتر وضعیت کسب و کارتان و بهبود فروش می توانید از مشاوره بازاریابی کمک بگیرید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا