اشتباهات تاثیرگذار در بازاریابی

فرقی نمی‌کند که صاحب یک خرده فروشی کوچک هستید یا یک فروشگاه زنجیرهای بزرگ، به کارگیری تکنیک های بازاریابی و فروش نقشی کلیدی را در موفقیت کسب و کار شما ایجاد می کند. البته در این میان، ممکن است اشتباهاتی تاثیرگذار در اجرای بازاریابی رخ دهد. با شناخت و رفع ایرادات، می‌توانید فروش محصولاتتان را افزایش دهید. در ادامه به چند مورد از اشتباهات رایج در بازاریابی اشاره می کنیم.

  1. اشتباه در تشخیص و شناخت مخاطب هدف

یکی از کلیدی ترین تصمیمات در بازاریابی، شناخت و تعیین درست مخاطب هدف است. مخاطب هدف (target audience)  شامل مجموعه افرادی است که به کسب و کار و محصول شما نیاز دارند. طبیعی است که طراحی محصول و خدمت باید بر اساس نیاز مخاطبان باشد. پس ناتوانی یا تشخیص اشتباه مخاطب هدف، کسب و کار را با مشکل مواجه می کند. چون محصول یا خدمتی ارائه می شود که نیاز مخاطب هدف واقعی نیست. برای مثال، فردی را در نظر بگیرید که اقدام به فروش محصولات لوکس در یک منطقه فقیر نشین می کند. طبیعی است که افراد در آن محدوده مشتریان در آن منظقه معمولاً به دنبال کالاهایی ارزان و مقرون به صرفه هستند و توانایی مالی پرداخت محصولات یا خدمات لوکس را ندارند. این مورد، در دراز مدت بر فروش اثر می گذارد.

انتخاب غلط مشتری هدف

  1. انتخاب کانال بازاریابی و فروش غلط

پس از اینکه مخاطب هدف را به خوبی شناسایی کردید، کانال بازاریابی و ارتباط با مشتری را با در نظر گرفتن مخاطب پیدا کنید. کانال بازاریابی شامل راه های دسترسی و عرضه محصولات به مصرف کننده است. در چند سال اخیر با افزایش استفاده از شبکه های اجتماعی، کسب و کارهای زیادی به فروش آنلاین روی آورده اند. فروش آنلاین به افراد کمک میکند تا فروش محصولاتشان را افزایش دهند. یک خرده فروشی که در شهری کوچک و دورافتاده در حال فعالیت است، احتمالاً مشتریان محدودی دارد. پافشاری بر فروش مستقیم باعث فروش محدود برای صاحب فروشگاه می‌شود. درحالیکه استفاده از شبکه های اجتماعی این امکان را برای او فراهم می کند تا فروش خود را چندین برابر افزایش دهد.

  1. قول قابل اجرا بدهید

فرقی نمی کند که کسب‌و‌کار شما محصول محور است یا خدمت‌محور، همیشه سعی کنید چیزی را بگویید که قادر به ارائه آن هستید. فرض کنید شما یک مغازه خشک شویی دارید. در تبلیغاتتان نوشته اید: تحویل لباس در نیم ساعت! این در حالی است که شستشوی لباس بیش از نیم ساعت طول میکشد. در ابتدا ممکن است مشتری را به سمت خودتان جذب کنید، اما به دلیل بدقولی، نمی‌توانید مشتری را برای مدت طولانی حفظ کنید و میان خودتان و مشتری وفاداری ایجاد کنید.

  1. توجه به عملکرد رقبا

رصد کردن رقبا قبل از شروع کسب و کار آغاز می شود. اما در ادامه به اهمیت آن افزوده می شود. لازم است رقبای خودتان را بشناسید. سپس فعالیت و نوآوری های آنها را دنبال کنید و در صورت نیاز، سیاست های جدیدی را در نظر بگیرید. مثلاً، رقیب شما علاوه بر محصولی که مشابه محصول شما است، خدماتی اغوا کننده هم به مشتری پیشنهاد می کند. سرویس های خدماتی مانند ضمانت پس از فروش، تخفیف بر روی سایر محصولات باعث می شود مشتری فروشگاه رقیب را به شما ترجیح دهد. در صورتیکه با شناخت رقبای جدید و قدیمی می توانید به موقع، تصمیماتی مناسب بگیرید و در فضای رقابتی موفق باشید.

نتیجه

اشتباهاتی که مطرح شد تنها موارد محدودی از اشتباهات بازاریابی است. در دنیای پیچیده کسب و کار اشتباهات مختلفی رخ می دهد که بسته به کسب و کار، مشتری و … متفاوت است. اگر در بازاریابی محصولاتتان دچار مشکل شده اید، آن را با ما درمیان بگذارید. مشاوره بازاریابی اصولی به شما کمک می کند تا فروشتان به افزایش دهید و کسب و کاری موفق داشته باشید

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا