چرا در مدیریت زمان شکست می خوریم؟

در دنیای پر مشغله امروز زمان بیش از پیش اهمیت یافته است. در واقع درک اهمیت زمان و مدیریت درست آن لازمه موفقیت در کار و زندگی است. مدیریت زمان (Time management) فرایند سازماندهی و برنامه ریزی است برای اینکه زمانتان را بین فعالیت های مختلف به درستی تقسیم کنید. اگر به دنبال موفقیت هستید لزوماً نیاز به کار بیشتر یا سخت تر کار کردن نیست؛ باید بتوانید از تکنیک های مدیریت زمان به خوبی بهره بگیرید تا بتوانید از زمانی که در اختیار دارید به طور بهینه استفاده کنید.

البته برای مدیریت درست زمان و کارهایتان قطعاً با چالش هایی روبرو هستید که باعث تضعیف یا اختلال عملکرد شما شده اند. خوشبختانه راهکارهایی وجود دارد که می توانید از زمانتان به خوبی استفاده کنید و عملکردتان را به حد مطلوب برسانید. در این مقاله به طور مفصل در اینباره صحبت می کنیم.

چرا نمی توانم زمان را مدیریت کنم؟

دلایل مختلفی باعث ناتوانی در کنترل زمان مطرح شده است. اگرچه توان فیزیکی افراد می تواند بر انجام کارها تاثیر بگذارد، آنچه تاثیر عمده در مدیریت کارها دارد معمولاً عوامل رفتاری است.

  • کمال گرایی(Perfectionism)

کمال گرایی یا ایده آل گرایی یکی از ویژگی هایی است که در میان بسیاری از افراد شایع است. تصور بسیاری از افراد این است که کمال گرایی ویژگی مثبتی به حساب می آید. این صفت اگرچه می تواند باعث بروز موفقیت هایی هم بشود، اما به طور کلی رفتاری مخرب است که نه تنها ممکن است موجب شکست و ناکامی بشود، بلکه ممکن است باعث بروز مشکلاتی همچون اضطراب، استرس و افسردگی شود.

 

  • اهمال کاری (Procrastination)

اهمال کاری به معنای تعویق کارها است. که به جای آن یا کاری دیگر انجام میدهیم یا اصلاً کاری نمی کنیم! در مدیریت درست زمان، ابتدا کارهای مهم و با اولویت بالا انجام می شود و کارهایی که فعلاً ضرورت ندارد به تعویق می افتد.

  • اولویت بندی نادرست

نداشتن اولویت در انجام کارها دشمن مدیریت زمان است. شما آنقدر فرصت ندارید که همه کارها را خودتان و به طور 100% انجام دهید. پس از میان کارهایتان باید کارهای مهم و ضروری را در اولویت قرار دهید. مدل های مختلفی از جمله مدل ماتریس آیزنهاور تاکنون معرفی شده اند که می توانند به شما در اولویت بندی درست کمک کنند.

  • خودداری از ثبت عملکرد

زمانی می توانید مدیریت درستی بر انجام کارهایتان داشته باشید که کارها و مسئولیت هایی که انجام داده اید را به همراه زمان انجام کار ثبت کنید. پس از مدتی قادر خواهید بود تا نحوه عملکردتان را شناسایی کنید. به علاوه، متوجه می وید در چه بازه های زمانی بهترین و کتمرین عملکرد را داشته اید. شناسایی این موارد به شما کمک می کند تا برنامه ریزی مناسب تری داشته باشید.

با توجه به آنچه گفته شد، مدیریت زمان لازمه انجام درست و به موقع کارها و در نهایت موفقیت است. اگرچه همواره عواملی وجود دارند که می توانند مختل کننده مدیریت درست کارهایتان بشوند، راهکارهای مدیریت زمان نیز وجود دارد که با به کارگیری آنها می توانید ضعف در برنامه ریزی روزمره و بلند مدت را کاهش دهید.

 

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا