چگونه بر کمال گرایی غلبه کنیم؟

پس از آنکه متوجه شدیم کمال گرایی می تواند اثرات مخربی بر مدیریت زمان داشته باشد، لازم است بفهمیم آیا چنین ویژگی ای در ما وجود دارد یا خیر. سپس راهکارهای مناسبی وجود دارد که می تواند در رفع یا کاهش میزان کمال گرایی کمک کند.

  1. شناسایی رفتارها

افراد کمال گرا معمولاً از وجود کمال گرایی در رفتار و انتخاب هایشان نا آگاه هستند. البته ویژگی های رفتارها و تفکرات کمال گرایانه پیچیده نیست و به سادگی قابل تشخیص است. موارد زیر،به طور مثال ، می توانند مشخص کننده وجود یا عدم وجود کمال گرایی باشند.

  • از شکست خوردن هراس دارید؟
  • تصمیم گیری برایتان سخت است؟
  • انجام کارهایتان را به تعویق می اندازید؟
  • انجام دادن کارها و مسئولیت های کاری در بازه زمانی مشخص برایتان دشوار است؟

بخوانید:”ویژگی افراد کمال گرا”   

  1. ترک بایدها

اگر کمال گرا هستید، احتمالاً از واژه “باید” برای انجام کارهایتان زیاد استفاده می کنید. مثلاً: باید ورزش کنم، باید نمره خوبی در امتحان کسب کنم و ….

واژه باید در برخی مواقع می تواند برای شما خطرساز شود. چراکه باعث ایجاد اضطراب در شما برای انجام دادن کارها می شود. در مقابل می توانید به جای “باید”، نیاز و خواسته هایتان را جایگزین کنید. به جای اینکه بگویید باید ورزش کنم، جمله من نیاز به ورزش کردن دارم می تواند به شما کمک کند تا ترس از شکست و نرسیدن به اهدافتان را کنار بگذارید.

  1. انتخاب درست اهداف

اهدافی که در نظر می گیرید باید واقع بینانه باشند. در نظر گرفتن چشم انداز های بلند پروازانه نه تنها ممکن است شما را از رسیدن به اهدافتان بازدارد، حتی ممکن است شما را برای شروع یک مسیر جدید دلسرد کند. پس بهتر است اهدافتان را به صورت پله پله انتخاب کنید و پس از دستیابی به هرکدام، هدف چالشی تری را انتخاب کنید.

  1. لذت بردن از زندگی

افراد کمال گرا معمولاً به مقصد توجه می کنند و از مسیر غافل هستند. اگر شما هم از مسیر رسیدن به اهدافتان لذت نمی برید احتمالاً فردی کمال گرا هستید.

  1. کنار گذاشتن تلاش برای راضی نگه داشتن دیگران

افراد کمال گرا تنها نسبت به خودشان سخت گیری زیاد ندارند. معمولاً چنین افرادی در رابطه خود با دیگران هم استانداردهای سخت و غیرمعقول دارند. اگر فردی کمال گرا هستید و چنین ویژگی ای را در خود احساس می کنید بهتر است کمی درباره دیدگاه هایتان تامل کنید. اینکه برای احساسات دیگران ارزش قائل هستید ویژگی خوبی است. اما نباید باعث شود روح و روانتان را خسته و فرسوده کنید؛ به طوریکه برای راضی کردن دیگران، احساسات خودتان را زیر پا بگذارید.

 

کمال گرایی یکی از ویژگی های رایج در میان افراد است. اگرچه ممکن است ویژگی ای بازدارنده برای زندگی سالم و یا رسیدن به اهداف باشد؛ راهکارهایی که ارائه شد، می توانند شما را در رفع کمال گرایی و داشتن زندگی شاد تر و رضایتمندانه یاری دهد.

 

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا