دسته بندی مشتریان (1)

شناسایی و دسته بندی مشتریان، از جمله موارد کلیدی است که مدیران و صاحبان کسب و کار باید به آن توجه داشته باشند. دسته بندی درست و به موقع مشتریان، در کنار سایر راهکارهای افزایش فروش ، به شما کمک می‌کند تا نسبت به نیازهای آ‌نها آگاهی بیشتری داشته باشید و برای برطرف کردن آن نیازها گام بردارید.  در ادامه این مقاله به چند مورد دسته‌بندی رایج اشاره می‌کنیم.

 👈 راهکارهای کابردی برای افزایش فروش

  • هر محصول یک مشتری

اگر تنوع محصولاتتان زیاد است، حتماً به این نکته توجه داشته باشید تمامی مراجعه‌کنندگان به فروشگاه شما به دنبال تمامی محصولات نیستند. بسته به اینکه چه محصول یا خدمتی را ارائه می‌دهید، مشتریان شما متفاوت خواهند بود. مثلاً در فروشگاه های زنجیره ای، برخی از افراد به منظور خرید کالای الکترونیکی به فروشگاه مراجعه می‌کنند، درحالیکه برخی دیگر برای خرید مواد غذایی فروشگاه را انتخاب کرده اند. از آنجا که کالاها متفاوت هستند، انتطارات و رفتار مشتریان هم متفاوت خواهد بود.

  • مصرف‌‌کنندگان فصلی

ارزش و کاربرد برخی از محصولات به گونه ای است که مصرف‌کننده ترجیح می‌دهد آنها را در فصول خاصی از سال تهیه کند. برای فروش چنین محصولاتی معمولاً با چالش مواجه هستید، چراکه در دوره‌هایی از سال ممکن است هیچ فروشی نداشته باشید. فروش لباس گرم در فصول سرد سال، فروش لوازم التحریر در ماه شهریور از جمله مثال‌های فروش فصلی هستند.

حالت دیگر فروش فصلی زمانی است که به واسطه رویداد فصلی خاص، مشتریان خاصی داشته باشید. مثلاً، فروش گلاب کاشان و تور گلابگیری در اوایط فصل بهار رونق زیادی دارد. مشتریان از شهرهای مختلف برای بازدید به این شهر میروند و طبیعی است که فروش محصولات مربوط و گاهاً غیرمربوط به گلاب گیری افزایش چشمگیری را تجربه کند.

درصورتی که مشتریان فصلی دارید، بهتر است برای جلوگیری از رکود در فروش، به دنبال فروش محصولات دیگر در فصول دیگر باشید. این موارد مثالهایی از فروش فصلی هستند. کار فصلی از جمله راهکارهای افزایش درآمد است.

خرید آنی

مشتری سازمانی

مصرف‌کنندگان سازمانی افرادی هستند که محصولات یا خدمات شما را برای سازمان یا شرکت خاصی تهیه میکنند. این خرید‌ها معمولا عمده هستند. از آنجا که اینگونه مشتریان معمولاً به دنبال خرید با هزینه تمام شده معقول و به صرفه هستند، در نظر گرفتن شرایط فروش مناسب برای آنها، مشتری را به یک مشتری وفادار تبدیل می کند. به طوریکه شرکت تمایل دارد در آینده نیز فروشگاه شما را برای خرید انتخاب کند. البته اینگونه فروش ها بدون چالش نیست. در اغلب موافع، سازمانها انتظار استانداردهای خاصی از محصول دارند که باید به آنها توجه کنید.

  • خریداران آنی

خریداران آنی، مصرف‌کنندگانی هستند که بدون برنامه ریزی قبلی برای خرید ترغیب می شوند. در چنین مواقعی مصرف کننده به سرعت و بدون فکر تصمیم به خرید می گیرد. محصولات تند‌‌ گردش مانند مواد خوراکی از جمله این موارد هستند. افرادی که برای انجام امور شخصی به خیابان می‌روند ممکن است نسبت به خرید فست فود وسوسه شوند. این دسته افراد از قبل برای خرید فست فود یا رفتن به فروشگاه خاص برنامه ریزی نداشتند. اما تبلیغات یا ظاهر جذاب فروشگاه آنها را به سمت خرید ترغیب میکند.

آنچه مطرح شد تنها چند نمونه از دسته ‌بندی مشتریان است. در ادامه به بیان سایر دسته‌بندی ها خواهیم پرداخت. فرقی نمی کند که مشتریان شما در کدام دسته قرار می‌گیرند. به هر حال باید توجه داشته باشید نیازهای مشتریان شما کدامند و برای جلب نظر مشتری تلاش کنید.

دیدگاه‌ خود را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

اسکرول به بالا